Medarbejdertrivsel løfter både engagement og bundlinje
I løbet af de seneste 20 år har adskillige studier fremhævet de positive effekter af engagerede medarbejdere.
Læs mere
De bedste medarbejdere og ledere bringer det bedste frem i andre. Det styrker samarbejdet, sænker personaleomsætningen og løfter bundlinjen.
Regelmæssig 360 graders evaluering er værktøjet, der får regnskabet til at gå op i en højere enhed.
Xact by Rambøll bruges af +1.200 virksomheder i Skandinavien og Tyskland
Rapportering er ofte den mest tidskrævende del af en evaluering. Med vores værktøj til ledelsesevalueringer slipper du for det tunge benarbejde – rapporterne bliver automatisk delt med de relevante ledere og medarbejdere, så snart undersøgelsen er afsluttet.
Det betyder, at både du (og ledelsen) altid har resultaterne ved hånden med det samme.
Én platform til ledelsesevalueringer -
et væld af udviklingsmuligheder
Slip for det manuelle arbejde – få klare, handlingsorienterede rapporter leveret automatisk, så snart undersøgelsen er afsluttet.
Følg udviklingen løbende og mål effekten af nye tiltag for det bedst mulige billede af, hvilke indsatser der virker og hvilke kræver justering.
Du får adgang til gennemarbejdede skabeloner udviklet af eksperter, et brugervenligt system – og effektive værktøjer til at løfte svarprocenten og sikre forankring i organisationen.
Lær af hinandens erfaringer ved brug af dashboards, mulige API-integrationer og automatiserede rapporter til at dele data mellem teams, afdelinger og forskellige ledere.
Få et smugkig på en af vores spørgerammer til ledelsesevaluering.
Meningen med en ledelsesevaluering – især når den gennemføres løbende – er ikke at bedømme ledere, uddele karakterer og så vende tilbage til status quo.
Formålet er at identificere styrker og svagheder i ledelsen både specifikt og generelt for så at forbedre dem.
Uanset om evalueringen handler om en leder eller en medarbejder, koger vi essensen ned til seks små bouillonterninger:
Feedback fra kolleger, ledere og andre i organisationen giver alle en mere nuanceret forståelse af egne egenskaber og resultater.
Indsigt i egne kompetencer, egenskaber og svagheder, samtidig med at du også deler din holdning om andres, skaber unik gennemsigtighed i samarbejdet.
Ledere har ofte flere medarbejdere, der rapporterer til dem. Ledelsesevalueringer fremmer fælles forbedringer på tværs af teams og fører til bedre samlet indsats.
Uden selvindsigt er det svært at udvikle sig — som leder såvel som medarbejder. En ledelsesevaluering giver dig svar på de spørgsmål, du ikke vidste, du burde stille.
Gør personlig udvikling til en naturlig del af arbejdsmiljøet og bryd gamle mønstre, der måske er trygge og velkendte men ikke nødvendigvis optimale.
Når alle i organisationen bidrager til og forstår værdien i løbende ledelsesevaluering, danner det grobund for en forstærket følelse af fælles ansvar.
Her gør ledelsesevaluering en mærkbar
forskel i organisationen
Det er alfa og omega, at ledere forstår den menneskelige del af ledelse. Sådan siger 90% af 230 adspurgte HR-ledere (Gartner, 2022).
Det vil sige, at det som leder er vigtigere end nogensinde før at være autentisk, empatisk og fleksibel. Medarbejdere forventer, at ledere gør ting med formål, aktivt tager højde for medarbejderes behov og ikke er bange for at være fleksible i dagligdagen.
Autentisk, fleksibel ledelse har vist sig at øge antallet af motiverede medarbejdere med op til hele 37 procentpoint. Det er især relevant, da afdelinger med højt motiverede medarbejdere samtidig præsterer op mod 27% bedre.
Men ikke alle ledere er så villige til at lave om på deres vaner.
Derfor er det vigtigt for HR at præsentere deres sag så stærkt som muligt med så nøjagtige og relevante data som muligt. Som integreret del af Rambøll er vores platforme og løsninger blandt de mest betroede og gennemtestede i branchen.
Afdelinger med højt motiverede medarbejdere præsterer op mod 27% bedre.
Er du ved at drukne i din rolle som leder? Eller har du ansvaret for jeres næste (eller første?) ledelsesevaluering?
Vores systemer automatiserer en stor del af processen, og vores store vidensunivers er fuldt tilgængeligt for alle brugere.
Ønsker du ikke selv at stå for undersøgelsen, eller vil du gerne have hjælp til dele af den? Vores survey- og HR-konsulenter har gennemført tusindvis undersøgelser og ved lige præcis, hvordan I sammensætter den bedste undersøgelse.
Book en demo og se, hvordan evaluering bliver en styrke – ikke en byrde.
Gør det tydeligt for alle involverede, at I lancerer en ledelsesevaluering og hvad formålet er.
Jo bedre forberedte ledere og medarbejdere er, jo mere ved de, hvad de skal forvente og hvordan de bedst bidrager til processen.
Formålet er at opbygge tillid hos medarbejderne og troen på, at undersøgelsen ikke bare er spild af tid — dvs. at den faktisk resulterer i konkrete forbedringer.
Derfor er det vigtigt, at kommunikationen heller ikke stopper her. Hold alle involverede løbende opdateret og afsæt god til at besvare evt. spørgsmål og bekymringer undervejs.
Udvælg kun respondenter med tilstrækkelig faglig erfaring med medarbejderne.
Sådan sikrer I mest nøjagtig, brugbar feedback.
Hver enkelt medarbejder har også behov for forskellige perspektiver der stemmer overens med de mange forskellige funktioner, de udfører i deres arbejde.
Og når det kommer til antal af respondenter, anbefaler vi omkring 10 for at sikre mest pålidelige resultater, og hvorvidt muligt få en erfaren person i virksomheden til at udvælge respondenterne.
Det øger typisk villigheden på tværs af afdelinger til at deltage i 360 graders evalueringer.
Det sparer ikke kun tid og rugbrødsarbejde at automatisere udsendelsen af undersøgelsen, hvad end I udsender via e-mail, SMS, intranet eller andet.
Det sikrer også en så effektiv og lettilgængelig proces som muligt.
Hertil er det ofte også klogt at planlægge en række påmindelser, der automatisk deles med respondenter, der endnu ikke har svaret.
Rapportering er en afgørende del af evalueringen – men også en af de mest tidskrævende.
Heldigvis håndterer vores system det hele for dig og sørger for automatisk generede rapporter, der sendes ud straks og til alle relevante modtagere.
Aldrig mere behøver I vente op til flere uger på at se resultaterne.
Alt for ofte underprioriteret og desværre til tider helt glemt er opfølgningen på de indsamlede resultater.
Det vil sige, gennemgå resultater og feedback fra undersøgelsen med flere forskellige personer og afdelinger i organisationen for at validere, kvalificere og uddybe nye indsigter.
Sæt gerne ekstra tid af til opfølgende møder, end det måske før ligner, der er nødvendigt.
Se evt. webinar om opfølgning her: Derfor er opfølgning den vigtigste del af undersøgelsen
Formålet med hele 360 graders feedback og evalueringsanalysen er ikke at samle indsigt — det er at bruge den indsamlede indsigt til at skabe bæredygtige forbedringer for ledere, for medarbejdere og for forretningen.
Her anbefaler vi typisk at udarbejde en specifik handle- og/eller udviklingsplan til at implementere de nye indsigter, undersøgelsen har givet.
Ja, det er rigtigt. 360 graders evalueringer er ikke engangsøvelse.
Første gang i foretager undersøgelsen skaber et udgangspunkt, som efterfølgende undersøgelser tager udgangspunkt i.
Det vil sige, for at måle udvikling og effekt af søsatte initiativer, er det essentielt, at I foretager løbende 360 graders evalueringer. Vi anbefaler i fleste tilfælde regelmæssige undersøgelser hvert år.
Få den nyeste viden inden for arbejdsmiljø, medarbejdertrivsel og organisationskultur og bliv klædt på til at omsætte resultater til øget trivsel.
I løbet af de seneste 20 år har adskillige studier fremhævet de positive effekter af engagerede medarbejdere.
Læs mereAfslør risikofaktorer og tilpas til organisationens behov
Læs mereHvordan manifesterer kultur sig, og kan vi anvende den viden til at forme den organisationskultur, vi ønsker?
Læs mere