Lav din første survey med disse fem trin
Skal du i gang med din første survey?
Her får du 5 trin til, hvordan du laver den gode spørgeskemaundersøgelse.
Patrick Andersen
Kundeansvarlig, surveyekspert
Skal du i gang med din første survey?
Her får du 5 trin til, hvordan du laver den gode spørgeskemaundersøgelse.
Du behøver ikke at være ekspert i spørgeskemaer, når du skal udsende en undersøgelse. Men derfor er det alligevel godt med nogle få retningslinjer, som kan betyde forskellen på, om din undersøgelse flopper eller bliver til en succes.
Vi har samlet 5 tips, der hjælper dig til en god undersøgelse med høj svarprocent og brugbare resultater.
For at du kan bruge svarene fra din survey, skal du sikre, at du spørger de rigtige personer. Gør dit forarbejde – vær sikker på, at du får fat i den rigtige målgruppe, og at de ved noget om det, du spørger om.
Når du ved, hvem du skal spørge, kan du lettere vælge de rigtige kanaler.
For de fleste målgrupper er der flere kanaler til rådighed. Derfor gælder det om at vælge de kanaler, hvor du forventer, at respondenterne er lettest at fange og 'få i tale'. Brug gerne flere kanaler, hvis det giver mening.
Hvad har I behov for at vide? Og hvilke konklusioner ønsker I at nå frem til?
Find ud af, hvad I gerne vil med undersøgelsen, inden du begynder at formulere dine spørgsmål.
Hvis der er flere interne interessenter, der skal bruge undersøgelsens resultater, skal alle være enige om formålet, inden spørgsmål og undersøgelse udformes. Når I er enige om formålet, kan du lettere formulere spørgsmålene og holde spørgerammen kort og præcis.
Og kort og præcis er netop nøgleordene i næste trin.
Når du alligevel sender en undersøgelse ud til dine respondenter, kan det være fristende at snige et par ekstra spørgsmål med, som ligger udover undersøgelsens primære formål.
Vores råd er: undgå unødige spørgsmål.
De ekstra spørgsmål er bare fyld. Jo flere spørgsmål respondenterne skal igennem, jo sværere er det at få dem til at give en fyldestgørende besvarelse.
Det gælder især, hvis respondenterne oplever nogle af spørgsmålene som irrelevante for dem. De bedste undersøgelser er dem, der skærer helt ind til benet og kun spørger til emner, der fører til det overordnede formål med undersøgelsen.
Når du stiller spørgsmål til en kunde eller en bruger, skaber du samtidig en forventning om, at du kan ændre på det, du spørger til.
Stiller du fx et spørgsmål om, hvor tilfreds kunden er med forretningens åbningstider, vil en kunde, der er utilfreds med åbningstiderne, højst sandsynligt forvente, at det er muligt at ændre åbningstiderne. Hvorfor skulle du ellers spørge?
Kan du ikke ændre på det, du gerne vil spørge om, så undlad spørgsmålet.
Oplev, hvordan Xact giver dig indsigter og redskaber til at omdanne resultater til reel forandring. Book en demo og lad os tage en uforpligtende snak.
God rapportering er afgørende for vellykkede undersøgelser.
Skal I kunne handle på den viden, som jeres undersøgelse giver, skal du sørge for at behandle data rigtigt og gøre tallene til brugbar viden for hele organisationen.
Allerede inden du sætter din undersøgelse op, så overvej følgende:
Som kunde kan du gratis deltage på et af vores spørgeskema- og metodekurser.
Vi har kurser for begynderen såvel som den øvede målingsadministrator. Kurserne omhandler både arbejdet før, under og efter din første undersøgelse.
Skal du i gang med din første survey?
Her får du 5 trin til, hvordan du laver den gode spørgeskemaundersøgelse.
Hvornår er det rigtige tidspunkt? Timingen for en medarbejderundersøgelse påvirker svarprocenten og kvaliteten af de indsigter, du får.
Læs mere
APV’en dækker mange områder i din organisation. Men ønsker du det fulde billede af, hvordan det står til med arbejdsmiljøet, så skal du teame op med APV’ens gode ven – trivselsmålingen.
Læs mere