Ingen er ens. Medarbejderne kan opleve og vurdere én og samme situation forskelligt og derfor besvare samme spørgsmål vidt forskelligt.
Måske Anastasia er vild med kantinens veganretter, mens Marianne absolut ikke kan udstå dem, fordi hun synes, de bruger for meget hummus.
Som mennesker har vi forskellige præferencer og karakteristika. Hvad der er positivt for nogle, er ikke nødvendigvis positivt for andre.
Af samme grund, når du vurderer resultatet på et område, er der stor forskel på, om medarbejderne generelt er enige i vurderingen — eller om de vurderer det meget forskelligt.
Variation og generelle udsving er derfor helt naturlige.
Men er der stor variation, er det ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt med samme handling for hele afdelingen. Det vil sige, gør du intet ved kantinens veganretter, så forbliver Marianne utilfreds; ændrer du derimod på retterne, risikerer du, at Anastasia bliver utilfreds.
Ingen af tiltagene er ideelle.
Her er det i stedet ofte bedre at følge op på situationen med de(n) enkelte medarbejder(e).