Det kan f.eks. både være for alle afdelinger i organisationen og igangsættes på forudbestemte tidspunkter på året. Det kan også bruges efter behov, hvis enkelte afdelinger eller hele organisationen har brug for opfølgningsmålinger.
Enkelte afdelinger eller områder kan også i perioder gennemføre flere pulsmålinger end resten af organisationen. F.eks. hvis dele af organisationen har et særligt fokusområde, eller dele af organisationen er mere vant til at arbejde med frekvente målinger.
Hos Rambøll skelner vi mellem teampuls og organisationspuls:
Organisationspuls måler frekvent medarbejdertrivsel, engagement og andre strategiske områder på tværs af hele organisationen. Indsigterne er derfor både relevante for HR, topledelsen og den enkelte afdelingsleder. Organisations-puls bruges typisk som en del af en større målingsstrategi, hvor målingsfrekvens er bestemt på forhånd for hele organisationen.
Teampuls er en måling hos en specifik enhed, afdeling eller område i organisationen. Fokus på emner, som enheden selv har mulighed for at påvirke eller opfølgning på tidligere resultater og handleplaner. Teampuls kræver typisk mindre planlægning, da målingen vedrører færre medarbejdere og ikke involverer initiativer for hele organisationen. Derfor kan undersøgelsen også bruges mere spontant og efter behov.