Xact by Rambølls pulsmålinger er korte, hyppige undersøgelser.
De er designet til regelmæssigt at måle medarbejderengagement og andre strategiske aspekter både på tværs af hele organisationen og i enkelte afdelinger.
Andreas Barfoed-Høj
Erhvervspsykolog
Xact by Rambølls pulsmålinger er korte, hyppige undersøgelser.
De er designet til regelmæssigt at måle medarbejderengagement og andre strategiske aspekter både på tværs af hele organisationen og i enkelte afdelinger.
Formålet med pulsundersøgelser er at transformere medarbejderengagement fra at være en årlig indsats til en løbende, proaktiv praksis.
Pulsmålingerne giver ledere og organisationer mulighed for løbende at spore engagementsniveauer og reagere hurtigt på nye udfordringer. Ved hurtigt at tage fat på medarbejdernes bekymringer kan potentiel frakobling effektivt afbødes, hvilket fremmer et blomstrende og produktivt arbejdsmiljø.
Når medarbejdere føler sig engagerede, identificerer de sig med organisationen, dens værdier og tager ansvar for at bidrage til dens succes.
Pulsundersøgelser skaber et løbende fokus på medarbejderengagement.
Regelmæssige målinger og arbejde med trivsel gør det til en mere integreret del af ledernes og medarbejdernes daglige rutiner fremfor en ekstra byrde.
Hyppige pulsmålinger opfordrer ledere til at forpligte sig til initiativer og handlingsplaner i løbet af året. På samme måde kan ledere måle fremskridt i deres initiativer og justere deres strategier, hvis det er nødvendigt.
Pulsundersøgelser er også effektive værktøjer under organisatoriske ændringer.
Ændringer kan påvirke arbejdsmiljøet, og medarbejdere oplever forandringer forskelligt. I perioder med forandring er det vigtigt at måle og diskutere engagement oftere — selv efter ændringerne er implementeret.
Endelig demonstrerer regelmæssige pulsundersøgelser, at organisationen værdsætter medarbejdernes feedback og er interesseret i at fremme deres trivsel. Det er motiverende for medarbejdere, når de føler, at organisationen bekymrer sig om deres trivsel.
For at få mest muligt ud af pulsundersøgelserne skal hyppigheden og indholdet tilpasses jeres eksisterende organisationskultur, feedbackpraksis og andre typer medarbejderundersøgelser.
Undgå at måle oftere, end du kan handle på resultaterne.
Sidst men ikke mindst, det er ikke nødvendigvis hyppigheden af undersøgelser, der fører til undersøgelsestræthed blandt medarbejderne: det er manglen på opfølgning på resultaterne.
Sørg derfor for, at der er tilstrækkelig tid mellem undersøgelserne, så ledere og medarbejdere kan behandle og handle på den nyfundne indsigt.
Business Psychologist (cand.psych)
Consultant
Xact By Rambøll
M +45 51 61 20 41