RUSinfo rapportering om borgeres brug og misbrug af samt holdninger til rusmidler kritisk. Men rapporteringsarbejdet krævede simpelthen for meget tid og var skrøbelig overfor menneskelige fejl. Der var brug for en bedre løsning.
Ingen pekefinger, bare svar på det du lurer på om rus!
Sådan lyder RUSinfos slogan, og det er en tilgang, der går igen i hele deres arbejde.
RUSinfo er en offentlig informations- og vejledningstjeneste for hele Norge, og de tilbyder vejledning via telefon og chat. Herudover håndterer de også diverse apps om rusmidler, bl.a. Drikkevett og HAP (HasjAvvenningsProgrammet).
De gør en ægte forskel for mange borgere, der har brug for hjælp eller søger viden på emnet, og samtidig benytter en række forskellige instanser sig af RUSinfos hjemmeside og indsamlede viden.
Derfor er det vigtigt, at deres rapportering er både pålidelig og så lettilgængelig som mulig.
Problemet var, at besværligheden i den måde, som systemet var sat op på, gjorde det både ekstraordinært tidskrævende for medarbejdere at udfylde data og førte til for mange unødvendige fejl.
Det er den udfordring, Hans og SurveyXacts AI nu løser i fællesskab.